Friday, January 2, 2009

Sila makan dan minum dengan tangan kanan

Assalamualaikum,

Fenomena yang sukar aku fahami. Dari kecil kita dah diajar tentang perkara ini. Ibu, bapa, cikgu tadika, cikgu sekolah rendah, cikgu sekolah menengah dan ramai lagi confirm pernah cakap, „makan minum mesti dengan tangan kanan“.

Tapi entah sebab kesombongan, lupa atau entah apa yang menyebabkan perkara ini antara perkara yang paling orang ambil tak peduli.

Dari Jabir bin Aabdillah radhiyallahu ‘anhu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “janganlah kalian makan dengan tangan kiri kerana syaitan itu juga makan dengan tangan kiri.” (HR Muslim)

Berdasar hadis di atas, jelas menunjukkan larangan keras dari Nabi S.A.W makan dan minum dengan tangan kiri kerana perkara tersebut menyerupai syaitan.

Antara „sebab“ yang aku rasa orang-orang yang makan dan minum tangan kiri:

1.      Tangan kanan dah kotor digunakan semasa makan, jadi RAMAI yang minum dengan tangan kiri.

2.      Ikut protokol makan di hotel, potong pakai tangan kanan dan makan pakai tangan kiri.

3.      Sebab memang kidal (aku pun kidal gak)

4.      Dan banyak lagi.

Bagi yang kidal, ada hadis khas untukmu:

Dari Abdullah bin Muhammad, dari seorang wanita di antara mereka yang berkata, Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam masuk menemuiku ketika aku sedang makan dengan tangan kiriku, kerana aku seorang wanita yang KIDAL. 

Maka beliau memukul tanganku sehingga sesuap makanan jatuh. 

Lalu beliau bersabda, "Janganlah engkau makan dengan tangan kirimu, sedangkan Allah telah menjadikan tangan kanan untukmu." Atau bersabda, "Sedangkan Allah telah menyembuhkan tangan kananmu." 

(HR. Ahmad dan Thabarani. Dihasankan oleh Syaikh Al Albani dalam Jilbab Al Mar'ah Al Muslimah)

Lagi sekali jelas menunjukkan, walaupun seseorang itu kidal, maka tidak harus baginya untuk makan dan minum dengan tangan kiri.

Sebagai rujukan, aku kepilkan sekali gambar hiasan dari member aku.



Sekarang ini, semuanya tergantung pada diri kita sama ada untuk menerima kenyataan yang makan dan minum dengan tangan kiri itu tidak dibenarkan oleh agama.

Mari kita sama-sama amalkan hidup ini dengan apa yang diajar oleh Allah dan nabi S.A.W.

Senang je nak ingat, makan dan minum dengan tangan kanan, walaupun kita ni kidal, tak biasa, pakai sudu, pakai garfu atau apa sahaja alasan yang tidak memudharatkan.

Sekian.

4 comments:

Anonymous said...

thanx 4 reminding..mmg kadang2 kite terlupa..satu lagi..kite makan n minum ketika berdiri..patut ubah jugak tue...

Anonymous said...

ape yg cuba disampaikan melalui gambar tu cong?aku xphm...nk tunjuk mane tgn kanan,mane tgn kiri ke?

AC said...

aah.. saje je, takde modal.. kekeke ..

Unknown said...

selambo jile taruk gambo aku..dahle botol wat taruk mercun..
pape pon jazakallahukhair atas pesanan..