Wednesday, July 15, 2009

Umur meningkat

Bismillah..

Hari ini bertambah lagi umur aku. Alhamdulillah masih lagi aku dapat merasai nikmat hidup, nikmat iman dan nikmat Islam. Sepanjang 24 tahun ni aku sangat berharap umur aku ni diberkati oleh Allah s.w.t.

Aku cemburu melihat Imam Syafie r.h.m yang meninggal dalam lingkungan umur 55 tahun. Umurnya tidak terlampau panjang, tapi berkat. Lihatlah berapa banyak karyanya dan jasanya untuk umat ini.

Begitu juga dengan Imam Nawawi r.h.m yang meninggal dalam usia yang sangat muda. Beliau merupakan imam besar dalam mazhab Syafie. Karya-karyanya yang sangat banyak dan bermanafaat untuk umat Islam seperti Hadis 40, Riyadhus Salihin dan sebagainya.

Mereka ini walaupun umurnya tidak terlampau panjang, tetapi diisi dengan perkara-perkara yang sangat bermanafaat untuk dirinya, untuk umat dan untuk agama. Inilah keberkatan yang kita cari pada umur kita.

Semoga umurku yang berbaki ini akan diberkati oleh Allah s.w.t. Rakan-rakan, dan sesiapa sahaja, doakanlah diriku dan dirimu untuk diberkati baki usia yang dikurniakan Allah s.w.t.

No comments: