Saturday, July 18, 2009

Tanda-tanda Husnul Khatimah (pengakhiran yang baik)

Bismillah. Akhir-akhir ini ada beberapa berita sedih umat Islam, di mana pendakwah dan ulama terkemuka seperti Fathi Yakan dan Sheikh Ibn Jibrin (Abdullah bin Abdul Rahman bin Jibrin) meninggal dunia. Mereka meninggalkan dunia dengan jasa yang banyak kepada Islam. Usaha dakwah mereka, karya ilmiah mereka dan pelbagai lagi jasa mereka jauh meninggalkan kita.

Jadi, apakah persediaan kita untuk menghadapi hidup di alam barzakh nanti? Marilah kita sentiasa berdoa kepada Allas s.w.t agar mendapat Husnul Khatimah iaitu pengakhiran yang baik bagi hidup di dunia ini.

Ok lah, aku nak kongsi sikit apakah tanda-tanda Husnul Khatimah, berdasarkan kepada hadis Nabi s.a.w.

1. Mengucapkan syahadat ketika meninggal dunia.

"Sesiapa yang pada akhir kalimahnya mengucapkan La ilaaha illallah maka ia dimasukkan ke dalam syurga." (Hadis Riwayat Hakim dengan sanad yang hasan)

2. Mengalir keringat di dahi.

Hadis dari Buraidah Ibnul Khasib. ." Adalah Buraidah dahulu ketika di Khurasan, melihat saudaranya yang tengah sakit, namun didapatinya ia sudah wafat dan terlihat pada jidatnya (dahi) berkeringat, kemudian dia berkata: "Allahu Akbar, sungguh aku telah mendengar Rasulullah bersabda: Matinya seorang mukmin adalah dengan berkeringat dahinya"
(Hadis Riwayat Ahmad, an-Nasai, at-Tirmidzi (hasan), Ibnu Majah, Ibnu Hibban, Al-Hakim dan ath-Thayalusi dari Abdullah bin Mas'ud)

3. Meninggal dunia pada malam atau siang Jumaat.

"Tidaklah seorang Muslim yang meninggal dunia pada hari Jumaat atau pada malam Jumaat melainkan pastilah Allah menghindarkannya dari seksa kubur." (Hadis Riwayat Ahmad -sahih-)

4. Mati syahid.

5. Mati ketika dalam perang di jalan Allah.

6. Meninggal dunia kerana penyakit tha'un.

"Penyakit tha'un adalah penyebab mati syahid bagi setiap Muslim." (Hadis riwayat Bukhari, ath-Thayalusi dan Ahmad)

7. Meninggal dunia disebabkan oleh sakit perut.

Rasulullah s.a.w. telah bersaba: "Barangsiapa meninggal dunia kerana sakit perut, maka dia tidak akan diazab di dalam kuburnya?" Orang yang lainnya menjawab: "Benar" (Hadis an-Nasai, at-Tirmizi (hasan))

8. Meninggal dunia kerana tenggelam dan tertimpa keruntuhan.

"Kalangan syuhada itu ada lima; orang yang mati kerana wabak kolera, kerana sakit perut, tenggelam, tertimpa runtuhan bangunan dan syahid berperang di jalan Allah." (Hadis riwayat Imam Bukhari, Muslim, at-Tirmidzi dan Ahmad)

9. Wanita yang meninggal kerana melahirkan anak.

10. Meninggal dunia kerana terbakar dan kerana penyakit tumor.

Mengenai kedua perkara ini banyak sekali riwayat dan yang paling masyhur adalah dari Jabir bin Atik secara marfu': "Kalangan syuhada ada tujuh: Mati terbunuh di jalan Allah, kerana penyakit kolera adalah syahid, mati tenggelam adalah syahid, kerana busung lapar adalah syahid, kerana penyakit perut keracunan adalah syahid, kerana terbakar adalah syahid dan yang mati kerana tertimpa runtuhan (bangunan atau tanah gelongsor) adalah syahid serta wanita yang mati ketika hamil adalah syahid." (Hadis riwayat Imam Malik, Abu Daud, an-Nasa'i, Ibnu Majah dan Ahmad)

11. Meninggal dunia kerana mempertahankan harta yang dirampas.

12. Meninggal dunia kerana penyakit TBC.

"...mati kerana penyakit TBC adalah syahid..." (Hadis riwayat Thabrani)

13. Meninggal dunia kerana memperatahankan agama dan jiwa.

"Barangsiapa mati terbunuh dalam membela hartanya, dia mati syahid; siapa saja yang mati dalam membela keluarganya, dia mati syahid; sesiapa mati dalam membela agama (keyakinannya), dia mati syahid dan siapa saja yang mati mempertahankan darah (jiwanya) dia syahid." (Hadis riwayat Abu Daud, An-Nasaie, dan at-Trmizi (sahih))

14. Meninggal dunia dalam berjaga-jaga di jalan Allah.

"Berjaga-jaga (waspada) di jalan Allah sehari semalam adalah lebih baik daripada berpuasa selama sebulan dengan mendirikan (solat) pada malam harinya. Apabila dia mati, mengalirkan pahala amalannya yang dahulu dilakukannya dan juga rezekinya serta aman dari seksa kubur (fitnah kubur)." (Hadis riwayat Muslim)

15. Meninggal dunia dalam keadaan berbuat amal soleh.

Sumber: Ahkamul Janaaiz wa Bida'uha

Semoga kita sentiasa berdoa mengharapkan Husnul Khatimah. Itulah target kehidupan kita. Biarpun kita tidak berjaya dalam kerjaya, tidak berjaya dalam sukan, tidak menjadi kaya raya, tapi jika kita mendapat Husnul Khatimah, maka kita adalah orang yang paling beruntung.

No comments: