Sunday, December 6, 2009

Saudara(i) baru

Hari ni aku bersyukur dan syok dapat menyaksikan seorang wanita Serbia masuk Islam. Selepas isya' tadi, imam Abu Bilal ajak jemaah yang ada naik ke kawasan muslimah untuk jadi saksi kemasukan Islam oleh seorang warga Serbia Jerman.

Wanita ini datang dibawa oleh suaminya yang juga berasal dari Serbia. Yang menariknya, suami dia ini memang seorang muslim. (Bagi yang tidak tahu, memang ada sebahagian pendapat ulama yang membenarkan perkahwinan antara lelaki muslim dan wanita kristian, dan aku malas nak ulas kat sini).

Kisahnya kerana anaknya Adriano yang berumur dalam lingkungan 5 tahun jatuh sakit dan tidak dapat diubati di hospital. Sakit apa, aku kurang pasti. Tapi anaknya tak bangun tidur selama 2 hari dan beberapa perkara lain yang teruk dihidapi anaknya. Seorang kenalannya telah mencadangkan untuk pergi ke masjid untuk meminta sahabat-sahabat masjid meruqyah (menjampi?) anaknya dengan ayat-ayat Quran yang diajar nabi S.A.W.

Dipendekkan cerita, seorang brother yang juga selalu jadi imam di masjid sini, Bro Abdul Karim pergi meruqyah anak kecil tersebut. Dengan izin Allah anak kecil tersebut sembuh seperti sedia kala. Dapat berlari-lari dan bermain di dalam masjid, semasa kami solat tadi (kalau kat Malaysia, ntah-ntah budak ni dah kena marah).

Dengan keajaiban yang Allah izinkan, maka hidayah turun ke hati si ibu ini untuk menerima Islam. Aku kagum, aku syukur, aku terkesima melihat "sekecil-kecil" sebab menjadikan seseorang memerima ajaran Islam yang benar ini.

Ya Allah, Kau berikanlah kami, wanita tersebut, suami dan anaknya, kekuatan untuk meneruskan hidup sebagai muslim dan muslimah. Matikan kami dalam keadaan beriman dan bertaqwa.

No comments: